piątek, 18 marca 2016

Żurek




 

Żurek to obowiązkowe danie podczas Świąt Wielkanocy. W moim domu gości nie tylko na Wielkanoc. Jest to jedna z ulubionych zup mojego męża, moja zresztą też ;-) .

Przepis na mój żurek jest trochę inny niż tradycyjne żurki ponieważ nie odcedzam bulionu i zostawiam wszystkie warzywa. Bardzo lubię smak marchewki, selera czy pietruszki w zupie. Jeżeli ktoś tego nie lubi to przed dodaniem podsmażonej kiełbasy należy go odcedzić.

Co do zakwasu to ja zawsze używam kupnego ;-( Robiłam raz swojski zakwas i mi nie wyszedł- nie mam do tego ręki.

Jeżeli chodzi o kupny zakwas to według mnie najlepszy jest taki w słoiku, gęsty i wtedy na 4 litry bulionu dajemy go ok. 300 ml, natomiast tego rzadkiego z butelki dajemy ok. 0,5 l.

Zakwasy na żurek mają również różną intensywność smaku więc polecam wlać najpierw część zakwasu, spróbować i ewentualnie dolać więcej.

Zapraszam!!!

 

Składniki:

Na bulion:
5 marchewek,
1 korzeń pietruszki,
kawałek selera,
5 ząbków czosnku,
1 łyżeczka ziela angielskiego,
kilka liści laurowych,
sól,
pieprz,
vegeta ( jeżeli ktoś używa),
3-4 litry wody

 

Na żurek:

6-7 szt. białej kiełbasy,
5 szt. dobrej wędzonej kiełbasy,
250-500 ml zakwasu do żurku (kupnego lub swojskiego),
3 łyżki majeranku,
5 łyżek śmietany 18%,
3 cebule (średniej wielkości),
olej/oliwa do smażenia

 

Wykonanie:

Warzywa na bulion obieramy, kroimy w kostkę i  wrzucamy do wody, nastawiamy bulion. Przyprawiamy go solą, pieprzem i jeżeli ktoś używa to Vegetą.  Dodajemy również czosnek, ziele angielskie i liście laurowe.

Jeżeli białą kiełbasę mamy surową wrzucamy ją do bulionu i gotujemy ok. 15 minut. Po tym czasie wyjmujemy ją z bulionu i odstawiamy do wystygnięcia.

Zwykłą kiełbasę kroimy w plasterki i podsmażamy z obu stron na brązowy kolor. Następnie wrzucamy do gotującego się bulionu.

Cebulę kroimy w drobną kostkę, podsmażamy i dodajemy do gotującego się bulionu.

Białą kiełbasę obieramy z osłonki kroimy w grubsze plastry i dodajemy do bulionu.

Na sam koniec dodajemy wstrząśnięty i wymieszany  zakwas. Gotujemy kilka minut. Zabielamy śmietaną i przyprawiamy majerankiem.

Podajemy z jajkiem ugotowanym na twardo.

 

Smacznego!!!

 

 

 

 

 

 

 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz